Het woord “crisis” wordt in het Chinees met twee karakters geschreven. Het ene karakter staat voor gevaar, het andere voor mogelijkheden. De online community die apotheekcoöperatie Multipharma vlak na de lockdown lanceerde, is zo’n voorbeeld van een initiatief dat in een nooit geziene noodtoestand sito presto tot stand kwam. Mede dankzij het unieke platformmodel van weer een andere coöperatie, Pwiic.
Nauwelijks 48 uur nadat het nu al historisch Koninklijk Besluit met draconische maatregelen tegen het COVID-19 virus in het Staatsblad verscheen, lanceerde Multipharma een elektronisch platform dat vraag en aanbod omtrent hulp op lokaal vlak samenbrengt. Het concept is even slim, simpel als sociaal. Heb je als burger door de COVID-19-crisis hulp nodig om jouw boodschappen te doen, naar de apotheek te gaan, jouw naasten, kinderen of dieren te helpen verzorgen? Omschrijf op https://multipharma.pwiic.com/nl/ in één zin welke bijstand je nodig hebt. Omgekeerd kan wie in zijn vrije tijd hulp wil bieden op hetzelfde platform eveneens in één zin aangeven hoe hij zijn buur kan helpen. De uitwisseling gebeurt volledig gratis, beklemtoont Multipharma. Logisch, want solidariteit zit heel diep in het DNA van de coöperatie.
Heel wat minder logisch was dan weer om het initiatief zo snel uit de startblokken te laten schieten. Sinds de uitbraak van het coronavirus staan de apothekers samen met andere hulpverleners op de eerste rij om hun rol van eerstelijnszorgverstrekkers ten volle te vervullen. Ze werden niet alleen overspoeld met bijkomende vragen van bezorgde of zelf panikerende patiënten. Tegelijk moesten zij beschermende maatregelen nemen voor zichzelf, hun teams, hun patiënten en hun naasten. Dit alles in een zeer kort tijdsbestek en zonder duidelijke instructies van de overheid.
Hoe slaagde Mulipharma erin om naast de vele balletjes die ze in deze uitzonderlijke tijden in de lucht moest houden, om ook dit balletje met succes op te gooien? Door in zee te gaan met de juiste partner, Pwiic, dat als coöperatief platform amper drie jaar na haar ontstaan al bijna 80.000 leden en gecertifieerde professionals in andere sectoren wist te overtuigen om gebruik te maken van haar sociaal netwerk.
En toegegeven, het idee dateert eigenlijk al van een jaar of twee geleden. In 2018 hadden Multipharma en Pwiic al een overleg om een online community rond wederzijdse hulp op te zetten . “Zo kan je patiënten helpen die geen vervoer hebben om hun geneesmiddelen te halen en beperk je tegelijk het aantal ritten naar de apotheker. Minder verplaatsing betekent ook minder luchtvervuiling. Het leek ons interessant dat iemand die naar de apotheker gaat ook de medicatie voor zijn buur zou kunnen meebrengen. Multipharma zou op die manier de Blablacar van de apotheeksector kunnen worden, op een coöperatieve en solidaire manier”, legt oprichter Nathalie Devriese uit.
Al in 2018 leek het concept Multipharma zeer sterk te interesseren, maar de coöperatie had andere prioriteiten. Bovendien vreesde de toenmalige directie dat het creëren van een community binnen de eigen informaticastructuur te complex zou zijn.
“Multipharma moest evenwel geen eigen software ontwikkelen, aangezien Pwiic dat al gedaan had, benadrukt Nathalie Devriese. Pwiic werd ontworpen opdat het platform moduleerbaar is, verschillende gemeenschappen kan ontvangen en zich kan aanpassen aan alle sectoren. Een nieuwe gemeenschap op Pwiic kan al na enkele uren online gaan – of enkele dagen als er bepaalde functionaliteiten geïnstalleerd moeten worden.”
“Na het uitbreken van de COVID-19-crisis hebben wij opnieuw een voorstel aan Multipharma gedaan. Na enkele uren kregen we al een positief antwoord. Na amper twee dagen zag de community van Multipharma het levenslicht”, aldus Nathalie Devriese.
En met succes! In enkele dagen tijd hielpen honderden mensen elkaar. Het gaat ofwel over cliënten van Multipharma die zich bij de community aangesloten hebben, ofwel gebruikers van andere communities op Pwiic, die zich bij die van Multipharma hebben aangesloten. Als gebruiker van Pwiic kan je met één muisklik, actief worden op een andere community zonder dat je je daarvoor opnieuw moet inschrijven. Elke nieuwe community geeft zo de bestaande communities een voordeel door hun onderlinge verhouding.
“De gemiddelde leeftijd van de personen van de community van Multipharma is hoger dan die van de gemiddelde gebruiker van Pwiic, verduidelijkt Nathalie Devriese. We hebben zelfs personen van 80 jaar. Ook zij vinden zonder problemen hun weg op het platform. Het principe van Pwiic kan haast niet eenvoudiger; je schrijft simpelweg in één zin wat je zoekt of wat je aanbiedt. Dat Pwiic de digitale kloof verkleint, is mooi meegenomen”.