Begeleiding & Advies

Ons bedrijf omvormen tot een coöperatie

Je wil je medewerkers laten participeren in je bedrijf? En het op termijn misschien zelfs aan hen overlaten? Zo’n omvorming tot werkerscoöperatie heeft veel voordelen, zowel voor je klanten als voor het voortbestaan van je levenswerk. Er komt ook heel wat bij kijken, maar geen nood, wij hebben de juiste ervaring om jou daarbij te begeleiden.

Dit kunnen we voor je doen:

Samen de weg uitstippelen

Je bedrijf een beetje, gedeeltelijk of helemaal aan jouw werknemers overdragen? Daar komt heel wat bij kijken! Je eigen visie en voornemens als bedrijfsleider concretiseren, jouw toekomstige rol bepalen, de juiste waarde van het bedrijf vastleggen, een stappenplan uittekenen, de werknemers sensibiliseren, de juiste structuur kiezen … Onze adviseurs stellen samen met jou een plan op maat op.

Coöperatief design

Wanneer je je werknemers financieel laat participeren in je zaak, dan krijgen ze als mede-eigenaars ook mede-verantwoordelijkheid en inspraak. Die zaken moeten vertaald worden naar de statuten van je onderneming. Daar weten wij wel raad mee.

Corporate governance

Elke vennoot heeft inspraak in een werkerscoöperatie, maar dat betekent niet dat elke vennoot ook mee moet besturen of leiding moet nemen. Eigendom en leiderschap zijn twee zaken om goed uit elkaar te houden. Hoe zorg je dan toch voor betrokkenheid en inspraak enerzijds en een vlotte werkorganisatie anderzijds? Bij die zoektocht kunnen wij je begeleiden.

Financiering

Er zijn verschillende mogelijkheden om je werknemers financieel te laten participeren of om aan hen over te dragen. Elke mogelijkheid brengt andere vormen van inspraak met zich mee. Wij zoeken samen met jou naar de optie die het meest geschikt is voor jouw onderneming.

Zo gaan we te werk:

1. Intakegesprek

Elke adviesvraag begint met een vrijblijvend maar diepgravend gesprek om je behoefte nauwkeurig in kaart te brengen. Dit kan bij jou of in ons kantoor, vlak bij het Sint-Katelijneplein en op wandelafstand van het Noordstation en het Centraal Station.

Afhankelijk van het type adviesvraag mag je van ons vragen verwachten zoals:

  • Wat is de aanleiding van de adviesvraag?
  • Hoe is de situatie nu?
  • Wat gebeurt er als je geen maatregelen neemt?
  • Naar welke situatie wil je evolueren?
  • Wat wil je bereiken met onze inbreng?
  • Met welk resultaat ben je tevreden?
  • En binnen welke termijn?
  • En met welk budget?

2. Offerte

Op basis van het intakegesprek stellen wij een offerte op met een precieze omschrijving van je vraag, ons aanbod, de naam en specialiteit van onze adviseur(s), een timing, een prijs, berekend aan de hand van het geschatte aantal adviesdagen. Afwijkingen gebeuren altijd in nauw overleg.

Goed om te weten: als kmo kan je subsidies aanvragen wanneer je een beroep doet op Febecoop . Wij zijn namelijk geregistreerd als dienstverlener voor de kmo-portefeuille van de Vlaamse overheid. Hierdoor kan je 20 % of 30 % van het bedrag terugbetaald krijgen, afhankelijk van de grootte van je onderneming.

Bekijk hier de voorwaarden en werkwijze van deze subsidie.

3. Methodieken

Febecoop put uit een goedgevulde gereedschapskist aan methodieken en een brede kennis van bedrijfsbeheer – ook al zijn al onze adviseurs specialist op één domein. De back-up functie door een tweede adviseur verbreedt en verdiept het perspectief.

4. Resultaten

Adviesrapporten, hoe gefundeerd ook, hebben de neiging om in een schuif te belanden, waarna iedereen voortdoet zoals voordien. Dat willen we kost wat kost vermijden. Door middel van procesbegeleiding, stappenplannen en een opvolging zorgen we ervoor dat je de nieuwe inzichten in je bedrijfsvoering verankert.

Bekijk ons Certificaat kmo-portefeuille