Reclamebureau Liswood en Tache kiest voor een werkerscoöperatie

Koen Van Lishout en Luc Vlekken kozen bij de oprichting van het reclamebureau Liswood en Tache voor de coöperatieve vennootschapsvorm, een werkerscoöperatie dus. Wat hun motivatie was en wat de voordelen van een werkerscoöperatie zijn, lees je hier.

Het reclamebureau Liswood en Tache werd in 2013 opgericht door Koen Van Lishout en Luc Vlekken, voormalige medewerker van Van Lishout. De oprichting was het resultaat van een samenvloeien van de offline en online activiteiten van de twee voormalige zusterbedrijven. Samen met de oprichting begonnen beide partners ook intensiever na te denken over de voortzetting van het bedrijf op lange termijn en onder welke vorm zij dit wilden doen.

Als je medewerkers verantwoordelijkheid geeft, nemen zij deze ook op

Uiteindelijk bleek de keuze voor de coöperatieve vennootschapsvorm, en dus een werkerscoöperatie, het best aan te sluiten bij de toekomst van het bedrijf op lange termijn. “Van twee medewerkers hadden we het vermoeden dat ze meer konden en wilden betekenen voor het bedrijf”, vertelt Luc Vlekken. “We spraken hen aan over onze plannen en ze stonden er meteen voor open. Een coöperatie biedt iedereen die wil de ruimte om verantwoordelijkheid op te nemen. En we hebben gemerkt dat, als je mensen verantwoordelijkheid geeft, ze die ook nemen.”

Elke medewerker is aandeelhouder

Op dit ogenblik is elke medewerker aandeelhouder, met een inbreng die hem of haar past. Het aandeelhouderschap is geen verplichting. Wel wordt erover gewaakt dat als een medewerker aandeelhouder wordt, hij of zij dit doet met de juiste ingesteldheid. Aandeelhouder worden van een coöperatie is nl. geen belegging om daarna snel te kunnen cashen. Het is vergelijkbaar met sparen op lange termijn, met een investering op maat van elke medewerker, waarin deze zelf meebouwt aan het bedrijf.

Klanten voelen het grotere engagement van de medewerkers

Ook de klanten van Liswood en Tache zijn enthousiast. “Klanten voelen dat er meer engagement is,” vertelt Koen. “Ze ervaren een zekere continuïteit en stabiliteit. Vooral internationale klanten zien dit als een grote meerwaarde, omdat het verloop bij grote bureaus vaak hoog is …

Voor de oprichting van hun werkerscoöperatie kozen Koen Van Lishout en Luc Vlekken ervoor om zich te laten begeleiden door Peter Bosmans van Febecoop. Hij stelde samen met hen de statuten op en gaf hen inzicht in de werking van een werkerscoöperatie.

Tip! Denk tijdig na over de overname van jouw bedrijf

Koen Van Lishout en Luc Vlekken hebben bij de keuze voor de coöperatieve vennootschapsvorm dadelijk ook de overname van hun bedrijf op lange termijn mee in rekening gebracht. Dit was een duidelijke keuze. Op deze manier verzekerden ze er zich van dat het bedrijf op lange termijn verder kon groeien.

Praktijkverhalen

Meer verhalen
example

Samen gaan we verder

Heb je specifieke vragen of noden? Wij zijn er voor jou.

Contacteer ons