Op een koude en winderige ochtend in maart stap ik van het station Gent Dampoort in de richting van de verpakkingsvrije winkel Ohne. De straten zijn die ochtend bezaaid met blauwe zakken gevuld met plastic afval en klaar voor de ophaling door de vuilniswagen om gerecycleerd te worden. De doelstelling van de Ohne winkel(s) is me meteen duidelijk, nog voor ik de winkel bereikt heb: zero waste – geen blauwe zakken meer – geen afval meer. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt en ik ben benieuwd naar hun verhaal, aanpak en motivatie.
Met heel veel passie aan de slag met een nieuw duurzaam winkelconcept
In 2015 besluiten een groep vrienden en kennissen uit het Gentse om samen een winkel te starten volgens het concept ‘verpakkingsvrij – lokaal – biologisch’. Enkele van hen hadden hierover een inspirerend krantenartikel gelezen en wilden het duurzaam en verpakkingsvrije winkelconcept graag opstarten in Gent. Een grondig marktonderzoek en zelfs een bezoek aan een verpakkingsvrije winkel in Marseille zorgden voor de nodige inspiratie. Dit nieuwe winkelconcept was in België nog totaal onbekend. Met een beperkt kapitaal van 65 000€ gaan de gepassioneerde vrienden onder de naam ‘Ohne’ (Duits voor ‘zonder’ verpakking) van start.
Het ‘OHNE’ winkelconcept
Belangrijk voor het concept van Ohne én de klanten blijkt een voldoende breed winkelassortiment aan producten, zodat de klanten niet nog extra andere winkels moeten bezoeken voor hun aankopen. Zo kunnen de klanten aan ‘one-stop-shopping’ doen. ‘Verpakkingsvrij’ betekent dat de klanten zelf hun verpakkingen meebrengen of gebruik maken van de aangeboden duurzame verpakkingen van Ohne. Groenten en fruit worden via de korte keten regelmatig aangevoerd zodat er steeds verse biologische producten in de winkel liggen.
‘Snel winkelen’ is belangrijk voor de consument. Om hierin concurrentieel te zijn ziet het team van de Ohne winkels erop toe dat de producten op een snelle manier verpakt en meegenomen kunnen worden. Prijzen zijn vergelijkbaar met deze van bioproducten in een doorsnee supermarkt en bovendien lokaal. Het winkelpand is voldoende groot, zodat het aangenaam winkelen is. En de gepassioneerde aanpak van de winkeluitbaters zorgt voor een persoonlijke en warme klantenervaring!
De vennootschapsstructuur van Ohne
De aanpak van de vrienden sloeg aan en vrij snel kwamen enkele enthousiastelingen vragen of zij onder de naam Ohne ook een verpakkingsvrije winkel mochten starten. Hierdoor kwamen er onder de vorm van franchising vrij snel enkele winkels bij o.a. in de Zwalmstreek en in Aalst. Maar schaalvoordelen in aankoopprijs door gebruik te maken van gezamenlijke aankopen was er op dat ogenblik nog niet. Daarom werd in 2019 een coöperatieve structuur opgericht, waarbij de winkeluitbaters de vennoten van de coöperatie zijn. De winkels zelf zijn besloten vennootschappen (BV’s). Sindsdien worden non-food goederen aangekocht onder de coöperatieve structuur, ook de marketing voor de Ohne winkels valt hieronder.
De rol van Febecoop
Het opstellen van statuten voor de coöperatie was voor de winkeluitbaters geen evidentie, want hoe begin je eraan? Daarom werden de adviseurs van Febecoop gecontacteerd. Zij creëerden het kader en brachten ideeën aan. De winkeluitbaters vanuit Ohne, zorgden voor de invulling. De samenwerking verliep eigenlijk heel vlot.
OHNE, ondernemers met een missie
OHNE-winkeluitbaters zijn ondernemers met een MISSIE! Over de voorbije 8 jaar werd een supersterke en stevige basis gelegd met een beperkt kapitaal. Hierbij werden de principes die van bij het begin belangrijk waren ‘verpakkingsvrij – lokaal – biologisch’ voor het concept steeds gerespecteerd en bewaakt. Daarnaast zijn de OHNE-winkels langzaam maar zeker gegroeid. Tijdens de coronaperiode kenden ze zelfs extra groei. Dat het OHNE-winkelconcept duurzaam is, is hiermee aangetoond! Een permanente uitdaging is evenwel: hoe blijft Ohne zich onderscheiden van de reguliere supermarkten?
Tips voor starters in de retail sector
Groepeer je! Beding betere prijzen door samen met anderen aan te kopen; hierdoor vergroot je je aankoopkracht!
Blijf bij je principes! Hou vast aan het concept dat je initieel voor ogen had en waarmee je gestart bent.
Handel doordacht! Doe een marktonderzoek om te kijken of er potentieel is.
Op zoek naar adresjes van verpakkingsvrije winkels in jouw buurt?
Hier , maar ook hier vind je alvast een lijst met adresjes in Vlaanderen!