Veelgestelde vragen

Missie bepalen: wat is onze bestaansreden?

Illustrations with speech ballons

De missie is het samenvattend antwoord op de vraag in welke richting je je organisatie wil sturen. Een goede missie onderscheidt de organisatie van andere spelers op de markt. Ze beschrijft de kenmerken en doelen die het bestaan van de organisatie tussen ogenschijnlijk gelijkaardige concurrenten rechtvaardigt.

Ideaal bevat een missie vijf componenten:

1. Het werkterrein

Een missie is in de eerste plaats een aanduiding van het werkterrein en beantwoordt fundamentele identiteitsvragen als:

De missie beschrijft dus de kernactiviteiten van de organisatie.

2. Bestaansrecht

Daarnaast geeft een missie het bestaansrecht van je onderneming weer. ‘Wij zijn op de wereld om te’ … vul maar in. Dit houdt in dat er klanten zijn die je producten/diensten kunnen gebruiken.

Een missie geeft dan ook antwoord op bestaansvragen als:

3. Betekenis voor de stakeholders

4. Normen, waarden en overtuigingen

5. Intenties en ambities

Doen:

1. je missie verwoorden

De missie van mijn toekomstige coöperatie is:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Beoordeel jouw missie aan de hand van onderstaande criteria. Een missie:

3. Vat je missie in je statuten

Je kan een beroep doen op de adviseurs van Febecoop of je kan zelf aan de slag gaan met het model in de pdf hieronder om een statutair voorstel uit te werken met betrekking tot de wettelijke vereisten om coöperatie te kunnen zijn.

Model: doel coöperatieve vennootschap (pdf download).

example

Samen gaan we verder

Heb je specifieke vragen of noden? Wij zijn er voor jou.

Contacteer ons